וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיגון הצפון? "ממשלת האחים המוסלמים" עשתה יותר מממשלת הימין

עודכן לאחרונה: 7.4.2023 / 10:34

המספרים לא משקרים: הממשלה שכונתה "ממשלת האחים המוסלמים" עשתה למען מיגון הצפון הרבה יותר מממשלת "ימין מלא-מלא": בתקציב שבהעברתו בכנסת התגאה שר האוצר, נשאר רק חמישית מהתקציב השנתי שנועד למיגון הצפון. ככה זה כשמנסור עבאס דואג למיגון יותר מנציגי הימין

חשד ליירוט על ידי כיפת ברזל בצפון/דוברות מועצה אזורית הגליל העליון
עשרות טילים שוגרו לגליל המערבי מלבנון, פגיעה בישוב שלומי. 6 באפריל 2023. שלומי גבאי, אתר רשמי
פגיעת רקטה ביישוב שלומי שבגליל, אתמול/אתר רשמי, שלומי גבאי

ראשי המועצות המקומיות בצפון ופורום יישובי העימות, שמודאגים היום מהצורך לספק מרחבים מוגנים לתושביהם, יודעים את האמת המרה הזאת כבר שנים, מדינת ישראל שיודעת לדאוג יפה יפה לתקציבים של כל מני משרדי ממשלה מפוברקים והזויים, מפקירה את תושבי יישובית קו העימות לגורלם.

לפני כחמש שנים, ב-2018 (בעקבות דוח חמור של מבקר המדינה) הכריזה ממשלת נתניהו על "מגן לצפון", שנועדה למגן את יישובי הצפון הן מפני הסלמה ביטחונית ועל הדרך לתת מענה, בחלק מהיישובים גם למקרים של רעידות אדמה. מאז, לאורך כמה פעימות, הן בימי "ממשלת החירום" בתקופת הקורונה והן בימי הממשלה הקודמת ("ממשלת השינוי"), הוכרז על התקדמות בתכנית, הוצאת מכרזים, התחלה של עבודות ועוד.

בפועל, בשטח, נעשה מעט מדי. ראשי הרשויות בצפון הביטו בעיניים כלות כיצד ההבטחה לתקציב של 5 מיליארד שקלים הולכת ונפרטת לפרוטות קטנות מדי, עם ריבים על סמכויות (ותקציבים כמובן) בין משרדים ואגפים שונים של המדינה שאמורה לספק להם מיגון ליום פקודה.

אבל אם עד לפני כחודש ניתן היה להאשים את המדינה בסחבת בירוקרטית שכמוה אנחנו רגילים לראות בתחומים אחרים, הרי שהממשלה הנוכחית, הימנית ביותר בתולדות ישראל, דווקא היא שפגעה אנושות במוכנות העורף (בדגש על הצפון, אם כי גם האשקלון למשל, יעד קבוע לטילי חמאס בכל פעם שבה יש הסלמה ביטחונית, יש מחסור אדיר במרחבים מוגנים, בעיקר בשכונות הוותיקות יותר).

בתקציב המדינה שאושר לפני כשבועיים בכנסת, פחת הסכום שיוקדש למיגון הצפון עד כדי חמישית מהתקציב המתוכנן. אם תרצו, הממשלה שבה ישב מנסור עבאס, זו שכונתה על ידי מתנגדיה "ממשלת האחים המוסלמים", עשתה למען מיגון יישובי הצפון יותר מהממשלה שבה חברים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

שלא תגידו שלא הזהירו את הממשלה, שני פרסומים בוואלה! מהחודש האחרון:

הממשלה מאבדת את הצפון - https://finance.walla.co.il/item/3563253

ליברמן מאשים את סמוטריץ': "מעדיף הסכם קואליציוני על חיי אדם?" https://finance.walla.co.il/item/3565732

ממשלת ישראל ה37 התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
ממשלת ישראל ה-37. פגעה אנושות במוכנות העורף/ראובן קסטרו

בפריפריה כבר התרגלו שלא סופרים אותם

כדי שלא יובן לא נכון: גם בשנה וחצי שבה כיהנה ממשלת השינוי לא נעשה מספיק בשטח. למחדל הביצועי שותפות כל ממשלות ישראל בשנים שחלפו מאז הופקו לקחי מלחמת לבנון השנייה (ברובן כיהן בנימין נתניהו כראש ממשלה), אבל מאז אושר התקציב של 5 מיליון שקל, לא העזה אף ממשלה לפגוע בו, עד לממשלה הנוכחית, שלה נדרש כסף לתמוך בפרויקטים דחופים יותר, כמו מדפסות למשרד ההסברה, שני שרים במשרד המשפטים, הגדלת התמיכה באברכים ובעיקר: ריכוז כל המאמצים בזירת החקיקה המשפטית, בעוד שר הביטחון, איש ליכוד להזכירנו, זועק שהאיום הביטחוני, גם מצפון, מתחזק מדי יום.

תושבי הפריפריה רגילים כבר להידחק לתחתית סדר העדיפויות. רבים מראשי המועצות המקומיות למשל (בחלקם, אולי אפילו ברובם, אנשי ליכוד וימין) משפילים עיניים בבושה כשהם נזכרים כמה פעמים עמדו כבר ליד השר-התורן שהכריז על קידום הפרויקט, אבל מהלומה כפי שחטפו במסגרת התקציב האחרון, הם לא חטפו כבר מזמן.

מה נותר להם לעשות? בצר להם הם שיגרו מכתב בהול, בצמוד לחג הפסח, בו הם תובעים מהממשלה להשקיע יותר במיגון הצפון (וכן בפיצוי לעסקים שנפגעו ובהקלות מס לתשבים, אבל זה כבר סיפור אחר). את האמת המרה אפילו הם לא מעיזים לספר לתושביהם, שמאות אלפים מהם חיים ללא מרחב מוגן שיספק להם מגן ביום פקודה: ככל שמדובר בתקציבים, "ממשלת האחים המוסלמים" עשתה למענם יותר ממשלת "ימין מלא מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully