וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שאנחנו מביטים דרומה, צומח כאן איום קיומי אמיתי

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 9:18

לממשלה נוח שנביט דרומה בחשש ואולי בתקווה שיבוא מזור ליישובי הדרום, אבל בעוד כולנו מנסים להבדיל בין מח"ט בג'יהאד האסלאמי לבין ראש מערך הרקטות שלו, פרסם אמש משרד האוצר את הדוח שצריך להלך אימים על כל אזרחי ישראל, סכנה ברורה ווודאית לכלכלה

חרדים בישיבה מטושטש פנים. ראובן קסטרו
משלמים להם כדי שלא יעבדו וגרוע מכך, כדי שלא יהיו להם את הכלים להשתלב במעגל העבודה, אלא רק כעובדי כפיים בתחתית הסולם התעסוקתי/ראובן קסטרו

בכל מדינה נורמלית, הידיעה הזאת הייתה פותחת כל מהדורת חדשות: הכלכלנית הראשית של משרד האוצר פרסמה מחקר שקובע שתקציבי הישיבות הם פצצת זמן מתקתקת, שכאשר תתפוצץ, ייפגע כל אזרח בישראל.

ככלכלנית בכירה, היא לא השתמשה בטרמינולוגיה הזאת, אלא דיברה על "אי השתלבות במעגל העבודה" והגדירה אותה כ"גורם מעכב צמיחה". אלא שלמרות הלשון הדיפלומטית שנקטה שירה גרינברג (הדוח לא פורסם בגוף ראשון, בשמה, אלא בשם אגף הכלכלנית הראשית באוצר), היא לא ניסתה לרגע לעמעם את כוונותיה ונקבה במפורש בשם האשמים, החלטות הממשלה המסתמנות לתקצוב מאסיבי של אברכים, בסך של מיליארדים (הגדלת התמיכה הישירה בשנים 2023-2024 מ-600 מיליון שקל לשנה, ל-1.8 מיליארד ו-1.9 מיליארד, בהתאמה).

מאחר שבעוד פחות משנתיים אמור סמוטריץ' לפנות את כסאו לשר אוצר מש"ס (במקור, אריה דרעי), היא הוסיפה גם התייחסות מפורשת לרעיון העוועים של הספק-שר המיועד לחלוקת תלושי מזון.

כך הופכת מדינת ישראל בכוונה את החרדים לעניים - https://finance.walla.co.il/item/3577761

בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת במהלך מבצע מגן וחץ. 10 במאי 2023. ללא, לשכת העיתונות הממשלתית
רוצה שנביט דרומה, רק שהוא יודע את האמת טוב יותר מכולנו לגבי מה שמסכן את עתיד המשק בישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, ללא

בעוד עם ישראל מביט דרומה בחשש ובתקווה (נואלת, יש לציין, אף אחד לא מאמין באמת שיושג שקט בעזה גם עם תום הסבב הנוכחי) שיבוא מזור לתושבי הדרום, עברה כמעט בשקט הצהרתה המדהדת של הכלכלנית הראשית. אם הסכנה מעזה היא "טפטופים" בכל כמה חודשים עד שנים, אזי כאן מדובר בפצצת זמן שכולנו סגורים עמה בממ"ד, מבלי לחשוב אפילו כיצד לנטרל אותה.

הדרך המקובלת לטאטא את הדיון מעל לסדר היום הציבורי בישראל, היא למסגר אותו במונחים של חילונים-שמאלנים נגד חרדים שמגובים בכל הדתיים, המסורתיים או "סתם" ימנים. ולא היא.

גם החילוני הגדול ביותר מכיר בחשיבותם של לימודי תורת ישראל, הוא רק היה רוצה שהלומדים יהיו סיירת מטכ"ל של היהדות האמונית, כלומר, המובחרים שבמובחרים - ולא כל מי שנולד להורים שומרי תורה ומצוות. אתם יודעים מה? לא סיירת מטכ"ל - קחו לא פי עשרה אלא פי מאה: על כל מועמד לשירות ביטחון שהתקבל לגיבוש של הסיירת, יהיו 100 לומדי תורה, מקובל?

אלא שאז מתברר שלתקציב הישיבות והתמיכה באברכים אין דבר וחצי דבר עם לימוד תורה, אלא רק רצון להרבות את מספרה של קהילה ענייה ונתמכת, שדנה את חבריה לחיי דלות ולתלות מוחלטת בתקציבי הסעד של מדינת ישראל.

למי שנדמה שזה עדיין עניין של שמאל-ימין, נזכיר את מנהיג הימין בישראל, בנימין נתניהו, איש שמבין בכלכלה, שבשעתו כראש ממשלה היה קשוב לפרופסור יוג'ין קנדל מהאוניברסיטה העברית שעמד בראש המועצה הלאומית לכלכלה (2009-2015). בתום מחקר מעמיק, קנדל חיבר עבורו דוח מרתק שמזהיר מפני האיום הקיומי על כלכלת ישראל, אי השתלבות במעגל העבודה של אוכלוסיות גדולות (וגדלות) בתוך החברה הישראלית.

אני מניח שנתניהו לא שכח את שידע על כלכלה מאז, רק שהיו הוא תלוי באויביו-לשעבר כדי לשרוד, אז הוא משלם להם במה שאין איש מקצוע שפוי שלא מזהיר כי הוא בכייה לדורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שירה גרינברג. דוברות האוצר,
קול אמיץ מתוך משרד האוצר. הכלכלנית הראשית שירה גרינברג/דוברות האוצר

אין כאן רצון להתגולל על החרדים, אלא לכל היותר על הברית בין אנשי רוח קשישים לפוליטיקאים תאבי שלטון וממון, שמסלילים מאות אלפים לחיים של עוני - ומילא זה, חיים של עוני שפת הלחם שלהם תילקח מפיות ילדי הציבור העובד במדינת ישראל.

בואו נעצור רגע ונזכיר שלא מדובר בכל החרדים, כמעט מחציתם משתתפים בכוח העבודה במשק. מה דחף אותם לשם? הרצון לשלב חיי תורה בחיי רווחה, דבר שמפחיד את הרבנים כנראה יותר מגיוס לצבא, אחרת היו מברכים על התופעה ושמחים שנוצרת להם קהילה שפרנסיה מסוגלים לתמוך באליטה הרוחנית שלה.

בחזרה לקונפליקט: אין לי טיפת ביקורת של מי שבעולם חומרי וחומרני כשלנו בוחרים בחיי רוח על פי אמונתם, גם אם איני שותף לה. להפך, אני מצדיע להם! אני רק תוהה מדוע הבחירה שלהם צריכה להיות ממומנת מכספי. נניח שיש סתירה בין חיי רוח לחיי חומר, למה הרוח שלכם צריכה להיות ניזונה מהחומר שלי? ולפני שתגידו שכך גם תרבות חילונית, כמו תיאטרון, קולנוע או מוזיקה, הרי שבאלה מדובר לא רק על יצירה של רוח, אלא גם של עבודה, הכנסה ופרנסה.

זה לא רק התסכול של אזרח שמביט איך מיליארדים מכספי המסים שלו מוסטים לעבר הגדלת מעגל העוני, אין כלכלן שעיניו בראשו שלא מזהיר מפני ההתאבדות הקולקטיבית הזאת.

אנחנו רגילים לפחד מדברים אחרים, כמו הפצצה האיראנית. איני מקל ראש חלילה בפוטנציאל הנשק של זו, אבל בעוד שלגבי יכולת וקצב העשרת האורניום של האירנים יש היתכנות כזאת או אחרת, שלפיה נגזרים פתרונות אפשריים (מדיניים, צבאיים או יצירה של מאזן אימה), לפצצה המתקתקת שמעבירה מאות אלפים מחיים של עבודה לחיים של תלות הולכת וגוברת בקצבאות, אין "הסתברות", אלא ודאות מוחלטת.

נתניהו יודע את האמת, אבל הוא מתעתע בבוחריו (שיהיו הראשונים לשלם את המחיר, כי למיליה שלו, אנשי העסקים העשירים הוא ושר האוצר שלו דואגים יופי - ראו איך הוצא מחוק ההסדרים הפיקוח על גורמים מונופוליסטיים, אלא שמעלים לנו את מחירי המזון והמוצרים בסופרמרקט), נוח לו שנביט דרומה, שננסה להבין האם המסוכל-התורן הוא ראש מערך הרקטות או מח"ט הגזרה הצפונית בארגון טרור קטן יחסית, יתוש טורדני אך קטן באוזנה של מדינת ישראל.

גם לנתניהו וגם לנוהים אחריו, מתבוננים כמהופנטים באש מן הדרום, נזכיר אולי משפט מהמקורות: "מצפון תיפתח הרעה על כל יושבי הארץ" (ירמיהו, א', פסוק י"ד), או במקרה דנן: מהאזהרה החמורה ששיגרה אמש הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, אישה אמיצה יחידה בתוך צבא של אומרי הן, אזהרה שלו היינו נורמליים, הייתה הדבר העיקרי, סליחה - היחידי, שעליו היינו מדברים היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully