וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד בנק ישראל: "כנראה שנצטרך לעשות הרחבה תקציבית"

עודכן לאחרונה: 23.10.2023 / 17:15

לדברי הנגיד: "יש להגדיל את התקציב רק לאחר מיצוי הכספים הקיימים כולל הקואליציוניים, ייתכן שגם סגירה של משרדים מיותרים"; בבנק ישראל משאירים את הריבית על 4.75% וצופים גידול בגירעון

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, קרא לממשלה למצות את התקציבים הקיימים כולל תקציבים קואליציוניים על מנת לפנות מקורות כספיים. ירון אמר היום כי "יש לעשות מאמץ ולשנות סדרי עדיפויות תחת המסגרת התקציבית הקיימת, לרבות אלה המשתקפים בהסכמים הקואליציוניים, והגדלת התקציב רק לאחר מכן ומיצוי הכספים הקיימים. מאמץ הממשלה לשמור על אחריות פיסקאלית גם בעת הנוכחית מעביר מסר חשוב לשוק".

לדברי הנגיד "כנראה נצטרך לעשות הרחבה תקציבית, אבל צריך קודם לסרוק היטב את תקציבי 2023 ו-2024 ולפנות מקורות שחלקם קואליציוניים. ייתכן שגם סגירת משרדים מיותרים. הדרג הנבחר צריך לקבל את ההחלטה הזאת וזה יהיה הסיגנל הכי חזק לשווקים".

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה אחה"צ (שני) כי החליטה להותיר את הריבית במשק ללא שינוי כך שתעמוד על 4.75%. מדובר בפעם השלישית ברציפות שבה הריבית נותרה על כנה.

לדברי ירון, "הכלכלה הישראלית איתנה ויציבה בתחומים מסוימים כגון החדשנות והטכנולוגיה אנו מובילים, והמדינה ידעה להתאושש בתקופות קשות ולחזור לשגשג במהרה ואין לי ספק כך יהיה גם הפעם.

"עם פרוץ הלחימה ניכרו לחצי פיחות שניכרו במסחר המוקדם, הפעלנו במהירות תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולרים. הבנק פועל על מנת למתן את ההשפעה, אין לנו יעד ספציפי לשער אבל רוצים לוודא שאין תנודות חריגות ולהבטיח תפקוד מלא. הרמה הגבוהה של יתרות המט"ח שעמדה על 200 מיליארדי דולרים מאפשרת לנו מרחב פעולה".

הנגיד התייחס למתווה שהציגה הממשלה ואמר כי "יש מימד פיסקאלי לא מבוטל שנמצא בידי הממשלה. הממשלה פועלת למתווה סיוע, חשוב שהמתווה שיגובש ייתן מענה הולם ומהיר ככל שניתן לצד שמירה על מסגרת פיסקאלית אחראית".

הוא הוסיף כי "פרמיית הסיכון של מדינת ישראל עלתה. ככל שזה ישפיע זה יהיה רק מ-2025 ומעלה בגלל אופי הגיוס".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון מסיבת עיתונאים ריבית 23/10/23. דוברות בנק ישראל, צילום מסך
נגיד בנק ישראל אמיר ירון, היום/צילום מסך, דוברות בנק ישראל

בהודעת הבנק נמסר כי "האינפלציה מתמתנת ועומדת על 3.8% בשנה האחרונה. האינפלציה עודנה נמצאת מעל היעד ומושפעת רבות מהתפתחות שער החליפין. הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הראשונה מצויות בתוך היעד, בסביבת הגבול העליון שלו. הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד.

"חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית בהתאם למידע הראשוני שנצבר מתחילת המלחמה והתחזית מלווה באי-ודאות גבוהה במיוחד. בהנחה שהמלחמה תתרכז בזירה הדרומית במהלך הרבעון האחרון של השנה, התוצר יצמח ב-2.3% וב-2.8% בשנים 2023 ו-2024 בהתאמה. צפוי כי הפגיעה בפעילות המשקית תביא לגידול בגרעון בתקציב הממשלה שיסתכם ב-2.3% תוצר וב-3.5% תוצר בשנים 2023 ו-2024, בהתאמה. לאור זאת, יחס החוב לתוצר בסוף שנת 2024 צפוי לעמוד על כ-65%".

בנוגע לשקל נמסר כי "מפרוץ המלחמה חל פיחות משמעותי נוסף, בהמשך לפיחות מתחילת השנה. לאור השפעות המלחמה ולצורך ייצוב השווקים הכריז בנק ישראל על תכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארדי דולרים ועל תכנית לביצוע עסקאות SWAP בשוק המט"ח בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. מאז החלטת הריבית הקודמת, השקל נחלש מול הדולר ב-6.3%, מול האירו ב-4% ובמונחי השער הנומינלי האפקטיבי ב-4.8%.

"בעולם, האירועים הביטחוניים בישראל גרמו לעלייה במתיחות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון אך ההשפעה על השווקים הפיננסיים הגלובליים מתונה עד כה, אם כי נרשמה השפעה על מחירי הנפט והגז הטבעי".

שי בנישו, מנהל השקעות נוסטרו, מגדל ביטוח, אמר כי "בנק ישראל משאיר את הריבית בגובה 4.75 בהתאם למה שהוא שידר לשווקים בשבוע האחרון. בהודעת הריבית בנק ישראל ממשיך לתת דגש לשוק המטח בתמיכה בשקל עם מסר יחסית אגרסיבי. שוק האג"ח הממשלתי כמעט ללא שינוי לאחר הודעת הריבית מה שמעיד על תמחור יחסית מלא של שוק האג"ח. חטיבת המחקר של בנק ישראל מעדכנת למטה את תחזית הצמיחה ל2.3% ואת תחזית הריבית לשנת 2024 לרמת של 4%-4.25%".

בינתיים השקל סובל מפיחות חמור, כאשר הוא נסחר היום סביב שער של 4.06 שקל לדולר, ושער של 4.31 שקל ליורו. בתחילת השנה עמד השקל על 3.36 שקל לדולר ובטרם החלה המערכה בדרום עמד שערו על 3.86 שקל לדולר. שערו של היורו עמד לפני תחילת המבצע על 4.07 שקלים. עם תחילת המערכה הודיע בנק ישראל כי הוא יקצה 30 מיליארד דולר למען מיתון התנודתיות בשקל. בעת ההחלטה על הצעד עמד שער הדולר על 3.92 שקלים, ומאז עלה באופן דרמטי.

מצבה הכלכלי של ישראל בתקופה זו ממשיך להיות מדאיג - בשבוע שעבר הודיעה חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של A1 תחת מעקב הורדת דירוג. לדברי חברת מודי'ס, החלטה זו התקבלה בשל פרוץ העימות האלים והבלתי צפוי בין ישראל לחמאס, זאת בתגובה למתקפה רחבת היקף של חמאס. החברה בוחנת את השפעתו של העימות על דירוג האשראי של מדינת ישראל.

מודי'ס הצטרפה לחברת הדירוג הבינלאומית Fitch Rating שהודיעה מוקדם יותר באותו השבוע כי הציבה את דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של +A תחת "מעקב שלילי" עקב מלחמת חרבות ברזל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully