וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאילו שחסרים לנו אויבים: בכנסת סימנו את הנגיד

24.2.2024 / 9:04

החובבנות של סמוטריץ' בענייני כלכלה הפכה את נגיד בנק ישראל למבוגר האחראי, והתקופה האחרונה מעלה בזיכרון את "נאום הלוויייתנים" - הנגיד דוחף את סמוטריץ' ונתניהו למים פעם אחר פעם, והם מתעקשים לחזור להתאבד על החוף

מסיבת עיתונאים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון העלאת ריבית/בנק ישראל

כשההתקפות נגד בנק ישראל הגיעו לשיא המאיים על עצמאותו, וכשנתניהו מפנטז על בחירות במועדן, עולה הזיכרון של "נאום הלווייתנים" שנשא חיים רמון.

לצעירים שבקוראים נזכיר שמדובר בנאום שר הבריאות לשעבר בממשלת רבין שנישא בוועידת ההסתדרות לפני 30 שנה. הוא תקף את המוסד המאובן של ההסתדרות על התנגדותו לחוק בריאות ממלכתי ואמר: "אתם מסתערים על החוק ורוצים להתאבד כמו לווייתן שאיבד את חוש הכיוון. אני בכוחי הדל דוחף אתכם אל המים ואתם לא רוצים. אתם מתעקשים להתאבד". מאז ההסתדרות תיקנה לחלוטין את דרכיה ועברה מהפך.

כיום היא אינה גוף המזוהה כארגון עובדים או מזוהה פוליטית עם מפלגה כלשהיא (בוודאי לא עבודה). היו"ר ארנון בר דוד נלחם ביוקר המחייה, מסייע למשפחות החטופים והשבוע הגיע לשיא כשקרא לנתניהו בשבת תרבות אצל דפנה ליאל המצוינת לקחת אחריות ולקבוע בחירות מידיות.

בר דוד לא תכנן מראש את ההתקפה ולכן נתניהו שוב הופתע. הוא מחשיב את בר דוד לידיד. זאת הסיבה שהתגובה "מביש שיו"ר ההסתדרות בחר בעיצומה של המלחמה לעסוק בפוליטיקה קטנה", נמסרה מטעם הליכוד ולא מנתניהו עצמו החושש ממנו.

מה שנשכח מדברי יו"ר ההסתדרות באותו אירוע היתה הביקורת שהטיח בשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהכין לדבריו "תקציב לא רציני ולא חכם. צריך היה לבטל משרדים מיותרים וכספים קואליציוניים".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יחד עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון. בישיבת עבודה. דוברות האוצר,
ירון וסמוטריץ' בפגישת עבודה. הנגיד המזועזע פנה לסמוטריץ' וביקש את התערבותו, אך לא נענה/דוברות האוצר

מצופה היה שאת הביקורת ישמיע נגיד בנק ישראל שלפי החוק הוא גם היועץ הכלכלי לממשלה וגם המצפן והמצפון של המדינה. הוא אמנם ממליץ על הצעדים הכלכליים הנכונים, אבל לא באותה דרמטיות או בלשון האיומים של חיים רמון או ארנון בר דוד.

פרופ' אמיר גם נמנע מלתקוף חזיתית את סמוטריץ' או את הממשלה, כי אחרי הכל שר האוצר פעל להארכת מינויו בחמש שנים נוספות. הנגיד היה מהבודדים שהתייצב והסביר יפה את עוצמות המשק למרות הפחתת דירוג האשראי של מוד'יס וזאת משימה כפוית טובה.

אבל הנגיד מוותר על הפוליטיקה הקטנה כי בחזית הפנימית והבינלאומית ידוע שהנגיד הוא שר האוצר האמיתי והמבוגר האחראי. רק בזכותו ולמרות סמוטריץ' שנכשל במלחמה ביוקר המחייה, מדד דצמבר 2023 ומדד ינואר 2024 היו אפסיים.

באמצע השבוע התפנה הנגיד מכל עיסוקיו ונענה להזמנת אראל מרגלית יו"ר קרן JVP כדי להשתתף בקיבוץ מחניים בכינוס שעמד בסימן החזרת ההייטק לאזור הצפון המוכה.

מרגלית הקים לפני שנתיים מרכז פודטק בקרית שמונה. צפוי היה שבאירוע ישתתף גם אחד משרי הממשלה או שר האוצר. הנגיד היה צריך היה לספק במקומו את התקווה ואת ההבטחות לפעילי ענף ההייטק.

אלא שלסמוטריץ' החובבני העוסק בפוליטיקה קטנה ובתקציבים מפלגים יש סדר עדיפויות אחר מאשר קריית שמונה. בשל הישרדותו נתניהו מקשיב ולו ולבן גביר הרבה יותר מאשר להמלצות הנגיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד עצרת ״100 ימים של גיהנום״ לציון 100 ימים לחטיפה, כיכר החטופים, תל אביב. 14 בינואר 2024. אורי סלע
בר דוד. הפתיע את נתניהו/אורי סלע

בקרוב יחליטו חברות דירוג האשראי S&P ופיץ' האם ללכת בעקבות מוד'יס ולהפחית את דירוג האשראי. והנה בדיוק בזמן שחברות הדירוג הבינלאומית שוקלות את צעדיהן, בכנסת שיגרו השבוע איום לשנות את חוק בנק ישראל אם לא יתחשב בהחלטותיו בשיקולי התחרות.

"אם תמשיכו להתעלם מהכנסת כמו שנעשה עד כה, נייצר הצעות חוק שיטרילו אתכם ולא נרפה", כמו בכיר במאפיה, איים על בנק ישראל ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית - חבר מפלגתו של סמוטריץ'. ח"כ טל אינו היחיד. גם יו"ר ועדת הכספים משה גפני נהנה מעת לעת לחבוט בנגיד.

הנגיד המזועזע פנה השבוע לשר האוצר וביקש לקבל ממנו גיבוי והגנה על עצמאות בנק ישראל. סמוטריץ' לא השמיע הגה.

לא ברור מדוע הפוליטיקאים מתייחסים ברוב טיפשותם לנגיד כאויב האומה. כלום חסרים לנו אויבים? הפגיעה בעצמאות בנק ישראל הוא הדבר האחרון שאנחנו צריכים בדרך לניצחון מוחלט. למה להרוס את אחד הסמלים האחרונים שעוד מתפקדים?

וזה מחזיר אותי לנאום הלווייתנים של רמון. הנגיד, כמו רמון, מנסה להציל את נתניהו וסמוטריץ' מעצמם ודוחף אותם בכל הכוח חזרה למים, אבל הם מתעקשים להתאבד. תקציב 2024 עדיין לא אושר ומשרדי הממשלה חויבו השבוע בקיצוץ 67 מיליארד שקל עקב החריגה מהגירעון.

ח"כ אוהד טל, בדיון הוועדה למיזמים ציבוריים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
אוהד טל. איים על בנק ישראל כמו בכיר במאפיה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לא שזה יקרה בפועל, אבל הדבר מעיד על הזלזול בחוקי היסוד. נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי שזינקו למינוס ל-19.4% מדאיגים. כדי לחזור לצמוח חייבים מנועי צמיחה ואת אלה קשה למצוא בתקציבי הישיבות.

כשם שרמון הזהיר את ההסתדרות המתאבדת נתניהו וסמוטריץ' מובילים אותנו להתאבדות המונים. מילא הכלכלה אבל הסכנה האמיתית היא כשזה מגיע ל"החיים עצמם". את המחיר ישלמו לא רק המפונים בצפון ובדרום, משפחות החטופים ואנשי המילואים אלא כולנו.

ראש הממשלה הבהיל בשבוע שעבר כשהצהיר שהבחירות לכנסת יתקיימו במועדן, כלומר באוקטובר 2026. ומי יודע, אולי קואליציית ה-64 תחליט לדחות אותם למועד חדש. בעצם למה לא? הרי עד אז נהיה עדיין במלחמה. אז שיהיה לכולנו בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully