וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום קשה לטבע: מניית החברה צנחה ב-22% בבורסה

6.8.2017 / 16:30

בפתח המסחר בבורסה לני"ע בתל אביב נפלה טבע ב-17.5%. בהמשך החריפו הירידות ל-22%. בסוף השבוע קרסה בוול סטריט ביותר מ-30% ומחקה מיליארדי דולרים משוויה

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ראשון) במגמה שלילית בעקבות קריסתה של מניית טבע. מניית טבע התרסקה ב-22% וגוררת את המעו"ף לירידות. זאת לאחר שבסוף השבוע קרסה המניה במסחר בוול סטריט בניו יורק, לאחר שנפלה ביותר מ-30% ומחקה מיליארדי דולרים משוויה.

הצניחה הדרמטית במניית טבע עלתה עד כה לחסכונות הפנסיה בישראל כ-1.8 מיליארד שקל. משקיעי הבורסה ממעטים לסחור בה, אבל היא עדיין חלק מתיק ההשקעות של קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וקרנות נאמנות.

בסך הכול החזיקו משקיעים ישראלים ערב המפולת במניות טבע בהיקף של 1.4 מיליארד דולר, שהתכווצו בתוך שני ימי מסחר ל-900 מיליון דולר. למרות הסכומים הגדולים האלה, צפויה ההשפעה של המפולת על תשואות הגופים המוסדיים להיות שולית. ההשפעה צפויה להיות ירידה בשיעור של כ-0.2% מהתשואה.

למשבר עלולות להיות השלכות נוספות על אזרחי ישראל. בין היתר עשויה המפולת להשפיע על הכנסות המדינה ממסים, זאת מכיוון שטבע היא ממשלמות המסים הגדולות בישראל. בנוסף, אחראית החברה להעסקה של אלפי עובדים שפרנסתם בסכנה בעקבות המשבר והיא גם אחת מהיצואניות הגדולות בישראל - ההשפעה הכללית של הקריסה עדיין לא ברורה.

יש גם חדשות טובות: דירוג האשראי של ישראל עלה מיינטרלי לחיובי

לצד טבע, כלכלת ישראל זכתה בסוף השבוע האחרון לחדשות טובות - לאחר שסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה כי מעלה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"נייטרלי" ל"חיובי". משמעות ההודעה של S&P היא כי העלאת דירוג האשראי של ישראל צפויה בטווח של שישה חודשים עד שנתיים. חשוב לציין כי ייתכן שהדירוג לא יועלה בסופו של דבר אם בתקופת הביניים יחול שינוי משמעותי לרעה באחד הקריטריונים המרכזיים שעליהם מתבסס הדירוג, כמו למשל יציבות פוליטית.

ב-S&P ציינו כי התקדמות נוספת בהפחתת נטל החוב הציבורי כיחס מהתוצר עשוי להביא להעלאת דירוג. לחלופין, היחלשות של הביצועים התקציביים, צמיחת הכלכלה או ביצועי מאזן התשלומים, כמו גם עלייה משמעותית בסיכונים הביטחוניים עלולים לפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

דירוג האשראי הנוכחי של ישראל ב-S&P הוא A+ והוא הועלה על-ידי הסוכנות מ-A בספטמבר 2011. מאז העלאת הדירוג האחרונה הצליחה הממשלה להוריד את יחס החוב הציבורי לתוצר (תמ"ג) - קריטריון מרכזי בדירוג האשראי של מדינות - מ-69% ל-64.6% בסוף 2016.

פרסום ראשון: 09:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully