וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזורי המסחר מזנקים: האם הביטקוין על סף פיצוץ?

11.12.2017 / 8:40

מסחר מקוטע, השקת זירות מסחר באופציות ועליית מחירי העסקאות הגבירו את החשש לקריסת שער המטבע הווירטואלי שמטריף את המשקיעים. בקרב יועצי ההשקעות אין מי שממליץ להשקיע או להחזיק בביטקוין - הממשיך לעלות גם הבוקר

צילום: שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיון באולפן וואלה! NEWS על עתידו של מטבע הביטקוין)

תקלות והפסקות במסחר בביטקוין הגבירו ביום שישי האחרון את החשש של משקיעים רבים במטבע מפני התפוצצות הבועה שהתנפחה בחודשים האחרונים. אתמול בלילה המשיך שער הביטקוין לזנק, בעקבות פתיחת המסחר באופציות על המטבע הווירטואלי בבורסת CBOE בשיקגו. המסחר באופציות מאפשר למשקיעים להמר על שער הביטקוין העתידי מבלי לרכוש את המטבע עצמו. החידוש העיקרי בפתיחת המסחר בשיקגו הוא בכך שלראשונה יכולים המשקיעים להמר על שער הביטקוין במסגרת המפוקחת על ידי הרשויות הפדרליות.

במהלך השעות הראשונות של המסחר באופציות זינק שער הביטקוין (כפי שהוא משתקף ממחירי האופציות) ב-20% לשיא חדש של 18 אלף דולר. ביום שני הקרוב צפוי להיפתח מסחר באופציות על הביטקוין בבורסה נוספת בשיקגו, ה-CME.

מסחר באופציות מתפתח במהירות ככל שהתנודתיות של ערך הבסיס של האופציה גבוהה יותר, ולכן ניתן לצפות שהתנודתיות הגבוהה במטבע הביטקוין תגרום למסחר רחב היקף גם באופציה. אולם זה עובד גם בכיוון ההפוך - המסחר באופציות עלול להגביר את התנודתיות בביטקוין ואפילו להביא לקריסתו, אם יחליטו משקיעים רבים להמר על ירידת ערכו.

הכוונה להתחיל לסחור באופציות בארצות הברית היתה ככל הנראה אחד הגורמים להתגברות קצב המסחר בביטקוין ברחבי העולם. ביום שישי האחרון הגיע היקף המסחר במטבע הווירטואלי ל-21 מיליארד דולר, לעומת היקף של 6 -6.5 מיליארד דולר ביום מסחר רגיל. עם העלייה במחזורים חלה גם עלייה בתנודתיות של שער המטבע. במהלך יום שישי זינק ערכו מ-14 אלף דולר ליותר מ-17 אלף דולר אך בהמשך הוא שב וצנח. הבוקר (שני) הוא נסחר בשער של כ-16,300 דולר.

תקלות המסחר שאירעו ביום שישי, מנעו ממשקיעים רבים לקנות או למכור את הביטקוין, למשך דקות ואף שעות. הביטקוין נסחר בבורסות הפועלות בין היתר בלוקסמבורג, ארצות הברית והמזרח הרחוק. המדינה העיקרית בה פועלות זירות מסחר במטבע היא יפן, שהכירה בביטקוין כמטבע חוקי. תקלות דומות אירעו גם בחודש שעבר, והן אופייניות לעלייה בהיקפי המסחר וקושי של הסוחרים להפגיש באופן מידי קונים ומוכרים.

עוד באותו נושא

מטבע העתיד? הביטקוין לא יצליח לעמוד בהבטחותיו

לכתבה המלאה
מטבע ביטקוין. AP
זינק מ-700 דולר למטבע בתחילת השנה ל-16,300 דולר למטבע הבוקר. ביטקוין/AP

מטבע חסר ערך מסחרי

מי שיחזיק בביטקוין, אפילו למשך שעות אחדות, מסתכן באפשרות שהתשלום שיקבל בפועל יהיה נמוך בעשרות אחוזים משער הביטקוין ברגעי התשלום

בתחילת השנה נסחר הביטקוין בשער של 700 דולר בלבד. העלייה המסחררת בשערו אופיינית להתפתחותה של בועה פיננסית - לעלייה אין כל הסבר כלכלי. הביטקוין עצמו הוא מטבע כמעט חסר כל ערך מסחרי: קשה מאד לסחור בו ולהחזיק לצרכים מסחריים מטבע שערכו תנודתי כל כך ואינו ניתן לחיזוי. מרבית העסקים בישראל שהודיעו שהם מוכנים לקבל ביטקוין כאמצעי תשלום אינם מקבלים את המטבע בפועל אלא ממירים אותו מידית ברגע התשלום למטבע מקובל אחר, שקל או דולר. מי שיחזיק בביטקוין, אפילו למשך שעות אחדות, מסתכן באפשרות שהתשלום שיקבל בפועל יהיה נמוך בעשרות אחוזים משער הביטקוין ברגעי התשלום, ועסקה רווחית תהפוך להפסד מהיר.

באין אפשרות להשתמש בו כמטבע עובר לסוחר, ערכו הכלכלי הוא אפסי. הסיבה היחידה לביקוש האדיר היא אמונת המשקיעים ששערו ימשיך לעלות במהירות. קנייה משיקולים כאלה היא המאפיין הבולט ביותר של בועה פיננסית שסופה מפולת, גם אם קשה לחזות את המועד המדויק בו היא צפויה להתפוצץ.

בסוף השבוע התפרסם בעיתונות הכלכלית מאמר מעניין של הכלכלן אריק נורלנד, שהצביע על העלייה החדה במחיר העסקאות בביטקוין – ועל כך שבעבר בישרה עלייה במחיר העסקות ירידה חדה בשער המטבע. המאמר משך תשומת לב רבה מצד הסוחרים מפני שנורלנד הוא מנהל בכיר בבורסת ה - CME בשיקגו, אותה בורסה הצפויה גם היא לפתוח ביום שני מסחר באופציות על המטבע הדיגיטלי. נורלנד כמובן אינו היחידי ולשורת המזהירים אפשר לצרף גם את חתן פרס נובל ג'וזף שטיגליץ הרואה בביטקוין "תרמית", מנהלי בנקים גדולים ברחבי העולם וגם את פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך הישראלית, שהזהיר מפני ההשקעה המסוכנת. למעשה, אין בשוקי ההון אף לא יועץ השקעות רציני אחד הממליץ למישהו לקנות או להחזיק בביטקוין.

בשבוע שעבר הגיעה הבהלה לביטקוין לתל אביב, כאשר החברה הבורסאית "משאבי טבע" הודיע שהיא נכנסת לעסקי "כריית מטבעות" – אספקת פעולות מחשבים בתמורה לביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים. אתמול זינק שער המניה בבורסה בשיעור של 48%. חברות הכרייה הן הסובלות העיקריות מעליה במחיר העסקות שכן מחירי העסקות משקפים את העלות הגבוהה של פעילותן, ביחס לתמורה שהן מקבלות. אבל ספק אם שיקולים כאלה מרשימים את המשקיעים הנלהבים, שרוצים לקפוץ על רכבת השדים הווירטואלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully