וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורדת המכסים ב-800 מיליון שקל: כחלון העדיף מבצע הוזלות על שינוי מהותי

12.12.2017 / 7:00

בשורת הצעדים בהם נקט מאז כניסתו לתפקיד, מקדם שר האוצר את המותג המצליח שלו "נטו". מדובר בצעדים חיוביים, המחזירים כסף לציבור ומבטלים מסים מיותרים, אבל משפיעים בטווח הקצר בלבד. האם זהו תיקון כלכלי או צעד פופוליסטי? פרשנות

צילום: רוני כנפו, אבי כהן

(בווידאו: מנהל רשות המסים לשעבר, דורון ארבלי, בראיון במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על תוכנית נטו הוזלות של שר האוצר)

שר האוצר, משה כחלון, ממשיך במסע חלוקת ההטבות תחת המותג הפרטי המצליח "נטו". מבקריו יגידו בצדק שריח בחירות חריף נודף מהתוכנית, שאינה משפיעה מהותית על יוקר המחיה הגבוה, ומסיטה את תשומת הלב מכישלונו של כחלון לקיים את הבטחתו המרכזית – הוזלת הדיור.

חלק מההטבות אמורות להגיע מידית לכיסי הציבור. מיסי הקנייה על מוצרי אלקטרוניקה בידורית, המגיעים במקרים מסוימים, דוגמת טלוויזיות בעלות מסך של 50 אינץ' ומעלה, לכ-30% ממחיר המוצר, יבוטלו כבר בימים הקרובים. ביטול שיעורי המכס ידרוש פרסום של ההחלטות והעמדתן לשימוע ציבורי אולם יש להניח שהן יאושרו במהירות ללא מחלוקת רבה.

היקף ההטבות הפעם צנוע יחסית, ומסתכם בוויתור על הכנסות מדינה בהיקף של כ-816 מיליון שקל בשנה. מיסי הקנייה על מכוניות בישראל מסתכמים בלא פחות מארבעים מיליארד שקל בשנה. במשרד האוצר לא מעזים לדבר אפילו על הפחתת המסים האלה, למרות שחלקם בהוצאות המשפחתיות גבוה הרבה יותר מחלקם של צעצועי הילדים ומוצרי האלקטרוניקה הבידורית.

אך למרות זאת, מדובר בהישג לא פשוט. מכס על מוצרים שאינם מתחרים בייצור מקומי הוא מס מיותר שהולך ונעלם מהמדינות המתקדמות. ישראל נמנעה בעקביות מביטול מכסים על יבוא מסין בתקווה לחתימת הסכם הדדי שיקנה הטבות מקבילות ליצוא ישראלי לסין.

תזכורת:

שר האוצר כחלון הכריז על הורדת מכסים בהיקף של 800 מיליון שקל

לכתבה המלאה
תוכנית נטו הוזלה. משרד האוצר,
תוכנית "נטו הוזלה"/משרד האוצר

אף אחד לא ייקח מכחלון את תדמית השר המיטיב

בצעד שנוי במחלוקת עושה מפלגתו של כחלון שימוש במיתוג "נטו" הממומן מכספי המדינה, בכרזות התעמולה שפיזרה בחוצות הערים

ההפחתות אמורות להיות אפקטיביות מאד בשוק האלקטרוניקה הבידורית הנחשב לתחרותי מאד, אבל במרבית המקרים לא ירגישו הלקוחות בהפחתה דרמטית. המיסוי העיקרי המוטל על המוצרים הוא מס ערך מוסף בשיעור של 17%, והוא יישאר בעינו. המע"מ חל על כל המוצרים הנמכרים בחנויות, אולם לא על מוצרים בשווי 70 דולר ופחות המיובאים באמצעות אתרי האינטרנט.

אוריאל לין, יו"ר איגוד לשכות המסחר לחץ להפחתת המכסים בטענה שהם מפלים בין הסוחרים המקומיים לחנויות האונליין, אך לא הצליח עד כה להביא לביטול המע"מ על המוצרים המיובאים. "גם ביטול המכסים צפוי לשפר את המצב, ואנחנו בוחנים דרכים להביא גם לביטול המע"מ", אמר לין בתגובה לביטול המכסים.

קשה להתעלם מהאפקט המצטבר של המהלכים הכלכליים. רק לפני שנים מעטות נהגו קודמיו של כחלון להתגאות בקופה התפוחה של המדינה ובצמיחה המהירה, בעוד שמעמד הביניים, האחראי לנס הכלכלי הזה, נאנק תחת עול המסים ויוקר המחיה. בתקופתו של כחלון החלה המדינה להעביר חלק מהעושר לציבור.

כחלון נמנע בקביעות מהעלאות מסים, כשהוא מתנער מהתראות בנק ישראל וכלכלנים אחרים החוששים שהוא מחלק יותר מכפי שהמדינה יכולה להרשות לעצמם. מדובר במיליארדים רבים הנמנעים מקופת המדינה באמצעות הפחתת מחירי הקרקעות בתכניות "מחיר למשתכן", בתשלומי העברה לשיפור מצבם של קשישים, מקבלי קצבאות אחרים ובעלי שכר נמוך, ובהפחתות מס מהסוג עליו הודיע כחלון היום. כחלון מודע היטב לאפקט הפוליטי של חלוקת הכספים הסיטונית הזו, וגם אם הוא לא ייזכר כשר אוצר טוב, איש לא יוכל לקחת ממנו את תדמית השר המיטיב.

בצעד שנוי במחלוקת עושה מפלגתו של כחלון שימוש במיתוג "נטו" הממומן מכספי המדינה, בכרזות התעמולה שפיזרה בחוצות הערים. כחלון לא המציא את השיטה. לפני 35 שנים, בעיצומו של משבר כלכלי שערער את התמיכה בליכוד, חילק שר האוצר יורם ארידור פטורים ממסים על מוצרי צריכה, בניסיון לרכוש את לב הבוחרים. להבדיל מארידור, כחלון מחלק את הכסף מתוך קופה מלאה. אפשר להשתמש בכספי הקופה המלאה לפיתוח מערכות תחבורה ציבורית, לחלוקת קצבאות ראויות לנכים, לפיתוח תשתיות אנרגיה תקשורת ומים או לשפר את מערכת החינוך המקרטעת. אבל אלה השקעות ארוכות טווח שישאו פירות זמן רב מעבר לבחירות הקרובות. כחלון העדיף מבצע הוזלות של מוצרי צריכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תוכנית "נטו הוזלה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

האזינו לשיחה עם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ב-103FM

פרסום ראשון: 00:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully