וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלת רישיון עסק תהפוך לקלה יותר - האם זו סיבה לחגוג?

יגאל צ'ודנר

28.12.2017 / 8:00

רפורמת העסקים החדשה תקצר את הליכי קבלת הרישיון בפתיחת עסק חדש. מדובר במהלך שמטיל אחריות רבה על בעלי העסקים - אך לא מספק להם כלים להתמודד איתה. דעה

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הכלכלן אלון גלזר מדווח מהבורסה על הרפורמה בחברת החשמל במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

בשבועות האחרונים בישרו הכותרות על רפורמת העסקים החדשה של הממשלה. הרפורמה, מבטיחים לנו, צפויה לשחרר את הפקק לעשרות אלפי בעלי עסקים שמתקשים לקבל רישיון עסק. במסגרת הרפורמה, הגבילה הממשלה את זמן התגובה שיש לרשות המקומית על מנת להיערך ולענות על הבקשות לרישיון העסק השונות וקבעה כי במקרים מסוימים יונפק רישיון עסק אוטומטי במקרה שהרשות לא הגיבה במסגרת הזמן שהוקצב לה.

אין ספק שחקיקה זו היא חקיקה מבורכת. אולם המציאות, כדרכה, צפויה להיות הרבה יותר מורכבת. ראשית מפני שסוד ההצלחה של היוזמה טמון בכך שכל גורמי הרישוי והשלטון המקומי יהיו חלק מאותה רפורמה: בעל העסק יפגוש בדרך לא את הממשלה אלא את נציגי הרשות המקומית, את מנהל מחלקת רישוי עסקים ואת מחלקת כיבוי האש. כל עוד הם לא נרתמו באופן מלא לרפורמה הזו, אין ודאות שהרפורמה אכן תקצר ותפשט תהליכים.

אחריות נוספת של הרשות היא לתת לבעלי העסקים את הכלים להתמודד עם האחריות החדשה שלהם. אם הרשות עצמה לא תיערך לשינוי ותיתן לבעלי העסקים מידע מונגש, שקוף ומתוקשר בנוגע לחובותיהם, הדבר עלול לעכב את התהליכים בשטח. אפשר למנות חוקים רבים אשר יש פער עצום בין אישורם בממשלה לבין יישומם בפועל ואלה מחדדים את הפער שמתגלה לעתים בין השלטון המרכזי למקומי.

אבל הנקודה החשובה ביותר היא האחריות המתלווה לתצהיר העצמי. יש להניח שרובכם לא נתקלתם מעולם במפרטים שונים של רישוי עסקים. מדובר במסמך מקצועי לחלוטין שכולל דרישות מורכבות. לבעלי העסק - סוחרים ויזמים, לא תמיד ישנה יכולת לבחון בעצמם את הדרישות והאם הם עומדים בהן ולהצהיר על תקינות העסק.

עוד באותו נושא

החלום ומחירו: בדקנו כמה יעלה לכם לפתוח עסק בישראל

לכתבה המלאה
פיצוציה אילוסטרציה. אורי לנץ
פיצוציה/אורי לנץ

ליתים עדיף להקשות

מי שיבחר להצהיר על תקינות בלי שבחן את הדברים לעומק עלול למצוא את עצמו בסיכון לתביעה אזרחית ופלילית במקרה של אסון

התוצאה היא שבעלי העסקים יצטרכו לשכור את שירותיהם של יועצים או מומחים לתחומים השונים ולהתבסס על הצהרות של בעלי מקצוע. זה לא תמיד יקל - לא על הרשות ולא על בעל העסק. להבדיל מהליכי רישוי בנייה לדוגמה, חתימת בעל העסק היא אישית על כל המשמעויות הכרוכות בכך ולא מדובר על אחריות של חברה או תאגיד.

אסור להקל בכך ראש - פתיחת עסק היא לא דבר של מה בכך ולעתים עדיף להקשות בשלב הרישוי ולדרוש עמידה בסטנדרטים שקבע משרד הבריאות או רשות כיבוי האש, מאשר להתמודד עם הרעלת מזון או שריפה שהיה ניתן למנוע. גם אם המדינה תצליח להקל באופן משמעותי על הפרוצדורה והתהליך, המהות והאחריות תישאר בעינה ואין כוונה לשנות סדרי עולם מבחינת התחייבויות בעל העסק להפעלת עסק בטיחותי שאינו מסכן את הציבור.

מי שיבחר להצהיר על תקינות בלי שבחן את הדברים לעומק עלול למצוא את עצמו בסיכון לתביעה אזרחית ופלילית במקרה של אסון. לא מדובר בעניין טכני, אלא בעניין מהותי, שבו המדינה מגנה עלינו ממסעדות לא תברואתיות ומאולמות אירועים שעלולים לקרוס.

אסור לבעלי העסקים להסתחרר או להתבלבל מהבשורה הטמונה ברפורמה. נכון, הם אולי יצליחו לנהל תהליך קצר ותכליתי יותר, אבל עליהם לקחת אחריות על העסק שלהם, לדאוג שיהיה בטיחותי ויעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר. זה גם הדבר הנכון לעשות, וגם הכדאי.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה, המומחית בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully