וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה הישראלית שהסתכסכה עם גאורגיה: "מתנכלים לנו כבר 7 שנים"

5.4.2018 / 8:00

סיטי פארק זכתה במכרז להסדרת חניה בטביליסי, אך ספגה, לטענתה, התנכלויות מצד הממשל - שניסה להבריח אותה לאחר שתושבים לא התמודדו עם העובדה שאי אפשר לחנות בכל מקום. "הגיאורגים רוצים שמשקיעים יביאו ידע - ואז עושים הכל כדי להוציא אותם ולהלאים את הטכנולוגיה שלהם"

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: היועצת המשפטית של חברת סיטי פארק)

המחלוקת העסקית בין חברת התשתיות הישראלית לבירת גאורגיה עולה מדרגה: לאחר הפרסום הראשון בוואלה! עסקים, לפיו עיריית טביליסי ביטלה חוזה עם חברת סיטי פארק בטענה כי לא עמדה בהתחייבויותיה, עולה האחרונה להתקפה. גורם בכיר בחברה הישראלית מבהיר בשיחה עם וואלה! עסקים כי היא זכתה במכרז ל-14 שנה להפעלת תשתיות בעיר הגאורגית, כאשר ב-7 השנים האחרונות ספגה התנכלויות מצד הממשל - שביטל את החוזה באופן חד צדדי מבלי לשלם פיצויים.

"הגיאורגים קודם כל רוצים להביא משקיעים זרים, שיביאו את הטכנולוגיה שלהם, ומרגע זה הם הופכים את שעון החול - מתי מוציאים אותך החוצה - ועושים לך את המוות. או שאתה מתייאש והולך, או שאתה נגרר לבתי משפט אינסופיים; אנשי עסקים בזירה הבינלאומית צריכים ללמוד שזה לא המקום להיות בו, הפער בין מה שהממשלה מבטיחה לך מראש ומה שקורה בפועל גדול מדי", אומר הבכיר.

למעלה מ-8 שנים שחברת סיטי פארק הישראלית נמצאת בטביליסי. היא השתתפה במכרז בינלאומי להסדרת אזורי החניה בעיר הבירה, והובילה בתוכנית העסקית ובטכנולוגיה שהציגה על חברה גרמנית וחברה איטלקית שהתחרו גם הן במכרז. בכירי החברה מתארים את טבילסי כעיר שבה כל תחום החניה הוא כמו המערב הפרוע - ללא תרבות חניה, סימוני חניה, הסדרה והבנה מהי חניה כחוק.

חניה טביליסי גאורגיה סיטי פארק. צילום: סיטי פארק,
תמרור חניה שהציבה סיטי פארק ברחוב בטביליסי/צילום: סיטי פארק

"רכבת הרים לא יציבה שמונעת מגחמות פוליטיות"

"העם הגיאורגי לא קיבל יפה את המהות של תרבות חניה. הייתה התנכלויות למערכות ששתלנו, מריבות בנושא הדוחות, היו מרביצים לפקחים שלנו, משטרת גיאורגיה הייתה צריכה להתערב"

מאז זכתה במכרז ב-2007, מספרים בכירים בסיטי פארק כי הפעילות העסקית להסדרת החניה בבירה הגיאורגית היא כמו "רכבת הרים לא יציבה, שמונעת מגחמות פוליטיות של אנשי הממשל המקומי". לדבריהם, תושבי טבילסי לא הצליחו לקבל את תרבות האכיפה החדשה שהונחתה עליהם בכל הקשור לחניה, והביעו התנגדות גדולה; אלא שהפוליטיקאים וראשי הערים לדורותיהם לא עמדו מאחורי החלטתם - והחלו להתנכל לחברה ולהסית את התושבים נגדה, כדי למנף זאת פוליטית בקמפיינים עבור הבחירות שלהם, תחת הכותרת "הזרים משתלטים לכם על ההכנסות".

כחלק מהמכרז, החליטו בעירייה טביליסי כי החברה שתזכה תביא עמה את כל הטכנולוגיה, הידע וההשקעה, ובתמורה תקבל 40% מההכנסות של הדוחות מאחר שהיא לא מעוניינת להשקיע בכך כסף.

"הרעיון של המכרז היה שהם הציעו שאתה תהיה 'הסאב קונטרקטור'. העירייה מקבלת את ההכנסה ואין לה הוצאה, ואילו קבלן המשנה מתמודד עם העלויות, מזג האוויר, הכבישים והמצב הפוליטי במדינה. הבאנו את כל הידע המקצועי שלנו - לא היה שם כלום, החל משילוט, הדרכת פקחים וטכנולוגיה של תשלום דוחות. הבאנו תוכנית עסקית שנוכל להרוויח במצב כזה, וניצחנו את המכרז", אומר הבכיר.

לדבריו, "העם הגיאורגי לא קיבל יפה את המהות של תרבות חניה. הייתה התנכלויות למערכות ששתלנו, מריבות בנושא הדוחות, היו מרביצים לפקחים שלנו, משטרת גיאורגיה הייתה צריכה להתערב. באף מדינה לא אוהבים לקבל דוחות, מראש אתה נמצא בפוזיציה שלילית, אתה לא נותן לאזרח פרח, אתה נותן לו דוח - וזה כבר מעורר אנטיגוניזם מהסביבה, במיוחד למי שעבורם עלות החניה בעבר הייתה אפסית והם היו יכולים לחנות איפה שהם רוצים - על המדרכה, בכיכר, באמצע הכביש".

חניה טביליסי גאורגיה סיטי פארק. צילום: סיטי פארק,
צילום של העירייה שטענה כי חברת סיטי פארק לא הציבה תמרור חניה/צילום: סיטי פארק
סיטי פארק טביליסי חניה גאורגיה. צילום: סיטי פארק,
צילום של סיטי פארק באותו הרחוב. לטענת החברה, העירייה צילמה את הרחוב מזווית שבה לא ראו את התמרור/צילום: סיטי פארק

"ראשי הערים ניצלו את זעם התושבים לטובת קמפיין הבחירות"

על פי אנשי החברה, ראש העיר באותה התקופה שלאחר חתימת החוזה הבין את הזעם של התושבים - ולא לקח אחריות על החלטתו. להיפך, הוא ניצל את הזעם לטובת קמפיין הבחירות שלו וביטל את כל ההסכמות עם החברה. ואם זה לא מספיק, במקביל גיאורגיה נכנסה לתקופת מלחמה עם רוסיה. "זו הייתה תקופה של תוהו ובוהו, פנינו להליכים משפטיים בינלאומיים, כי הבנו שלא נקבל את הסעד המתאים בגיאורגיה", מסביר בכיר בחברה שמתראיין בעילום שם בגלל פעילותו הביטחונית בישראל בעבר.

לדבריו, "גיאורגיה היא מדינה שבה בית המשפט מחליט על פי החלטות הממשלה. ברגע שהגענו לערכאות בינלאומיות, ראש העיר קרא לנו לחזור לשולחן המו"מ ואז החליט על מתכונת שונה של חניה - במסגרתה המחירים נמוכים בהרבה ממה שנקבעו תחילה, ולא תאמו את תנאי המכרז שסוכמו בהתחלה. הם בעצם שינו את הכדאיות של המכרז להיות שם, אבל כבר לא הייתה לנו ברירה: כל התשתיות, הטכנולוגיות - הכול כבר הוטמע שם, השקענו הרבה מאוד כסף".

בשלב מסוים, מספרים בכירי החברה, הגיע ראש עיר חדש ונתן לסיטי פארק פרק זמן של שבוע כדי להתמודד עם חוק עירוני שחוקק לגבי מחירי החניה. הוא הודיע כי אם החברה לא תיערך בהתאם - יפרק את ההסכם עמה. "על הדרך נתנו לנו להבין שיש חברה שקשורה לראש העיר החדש, והוא רוצה להחליף אותנו. התחייבנו שנצליח להתאים את עצמנו לחוקים החדשים תוך שבוע, הוצאנו כספים מהכיס שלנו - ועשינו הסבה לשיטה החדשה שהונהגה בעיר ועם זה יצאנו לדרך".

למעשה, רק ב-2009 הצליחה החברה להתחיל לעבוד באופן רציף בעיר, אולם באותה התקופה לאחר הבחירות המקומיות, זכה ראש עיר שסלוגן הבחירות שלו היה "סיטי בלי סיטי פארק". "נושא החניה בגיאורגיה הפך להיות הנושא המרכזי בחייהם של תושבי טבילסי, וראשי עיר בזה אחר זה ניצלו זאת לקמפיין בחירות; למרות שהרעיון על הנהגת התרבות החדשה היה של הממשל עצמו", מסבירים בחברה.

תזכורת

גיאורגיה ביטלה חוזה עם חברה ישראלית: "ניסתה להשתלט על הוצאות תושבי העיר"

לכתבה המלאה
קאחה קלאדזה שחקן מילאן לשעבר, עם רעייתו. Vittorio Zunino Celotto, GettyImages
ראש העיר הנוכחי של טביליסי, כדורגלן העבר קאחה קאלדזה/GettyImages, Vittorio Zunino Celotto

"העירייה נהנית מההכנסות - ומחבלת לנו בעבודה"

"הם קודם כל רוצים שיבואו משקיעים ויתבססו - ואז מוציאים אותך החוצה ומלאימים לך את הידע. או שהם עושים לך את המוות ואתה מתייאש, והולך לבתי משפט אינסופיים. זה שוחק אותך כלכלית וגם מורלית כי אתה כל הזמן נלחם"

בשורה התחתונה, ממשיך הבכיר, בעירייה רצו להיפטר מהחברה, "אבל אף אחד לא דיבר על ההכנסות שהעירייה נהנית ממנה, על הסדר שעשינו". לדבריו, למרות שהעירייה נהנתה מההכנסות, היא חיבלה בעבודה היומיומית של סיטי פארק: "בכל פעם שביקשנו לסגור קטעים מסוימים להסדרת החניה והסברנו שאי אפשר לחנות באפור, העירייה לא הייתה מוכנה לעשות שום דבר".

מרגע זה ואילך, שיתוף הפעולה רק הלך והדרדר. "העירייה מקבלת כסף אבל מעלה כל הזמן טענות", אומר הבכיר, "בפועל אנחנו מנהלים מערכת עבודה תקינה, בכל מה שקשור לצביעת המדרכות ושילוט; מועצת העיר מפרסמת החלטה כגון היכן יהיו מקומות החניה - ואנחנו קבלן המשנה שמבצע את זה בשטח".

בחברה הישראלית טוענים כי הגיאורגים ניצלו את העובדה שהם זרים, מה גם שיש להם בעיה של שפה למרות שהכול מתורגם. "הם מתעלמים מהעובדה שהמכרז חוקי - וכאן החלה מסכת התקפות", אומרים בסיטי פארק, "אנחנו מנסים לקדם נושאים שמחייבים הבנה ונתקלים בקיר אטום מצד העירייה לחברה".

על היחס של הגיאורגים למשקיעים זרים אומר היום בכיר בחברה: "הם קודם כל רוצים שיבואו משקיעים ויתבססו - ואז מוציאים אותך החוצה ומלאימים לך את הידע. או שהם עושים לך את המוות ואתה מתייאש, והולך לבתי משפט אינסופיים. זה שוחק אותך כלכלית וגם מורלית כי אתה כל הזמן נלחם. אם יש דבר אחד שאנשי עסקים בינלאומיים צריכים ללמוד, זה שגאורגיה זה לא המקום להיות בו. הם עושים מה שטוב להם ולא מה שטוב למשקיעים".

לדבריו, במבט לאחור לא היה מגיע להשקיע בגיאורגיה במצב כזה. "הם כל הזמן מנסים לשסות את הציבור הגיאורגי בחברה הבינלאומית ואומרים לה שאתה משתלט להם על הכספים", הוא טוען, "הנה באים הזרים ולוקחים את הכסף של האזרחים הגיאורגים. רק במקרה של סיטי פארק הם לא סיפרו לאזרחים ש-60% מהכנסות הולכות לעירייה. כל החוקים שאנחנו עובדים איתם מקומיים. שום דבר לא הבאנו מהארץ, וכל ההאשמות על שיטת העבודה נותנת תמיד את התחושה שאנחנו המצאנו את זה. אבל הוכל לפי החוק המקומי - שום דבר זה לא כחול לבן".

גשר זכוכית, טביליסי, גיאורגיה. ShutterStock
טביליסי, בירת גאורגיה. "אין תרבות חניה"/ShutterStock

"תשלומי ארנונה פתאומיים וצילומים מגמתיים"

"העירייה הציגה לתושבים צילומים מגמתיים, שבהם החברה לא שמה, כביכול, שילוט תואם למקומות חניה - ולמרות זאת חילקה דוחות", טוען הבכיר, "אבל סיטי פארק לא נכנעה - והלכה לצלם בעצמה את אותם מקומות"

"ב-2016 הייתה הצפה של כל העיר. במשך שבועיים עבדנו עם פקחים מתנדבים והוצאנו משאיות מהבוץ בלי אגורה לטובת הציבור", נזכר הבכיר, "עצרנו את העבודה - אבל ראש העיר מעול לא אמר תודה". לדבריו, כחלק מהניסיון לייצר לגיטימציה לסיום החוזה, דרש ראש העיר טביליסי דוח מגוף ניטרלי שיסביר מדוע החברה לא ראויה לעבוד בבירה הגאורגית.

"הוא פנה לתאגיד הבינלאומי לראיית חשבון ארנסט אנד יאנג וביקש ממנה לבדוק את התפקוד והחיוניות של סיטי פארק וכן וכיצד בוצע המכרז", מתאר הבכיר, "אלא שבדוח לא נמצאו פגמים בעבודה שלנו ואף ציינו כי כל ההתחייבויות מולאו ללא יוצא מן הכלל. סעיפים נוספים שהתבקשה החברה לענות עליה נגעו לשאלה כיצד ניתן לבטל את ההסכם. בדוח ציינה חברת ארנסט אנד יאנג כי עלות ביטול החוזה תעמוד על כ-10 מיליון דולר".

על פי החברה, משהבין ראש העיר כי אין בידו סיבה משפטית מספיק טובה כדי להפר את החוזה, מבלי להיתבע משפטית ולשלם פיצויים, החלו בעירייה לסכל כל אפשרות של עבודה תקינה: החל מהחלטה פתאומית על תשלומי ארנונה בגין מקומות החניה שהחברה מנהלת, דרך ניתוק החשמל למשרדי המטה - ועד למציאת מקומות חניה שבהם הצבע דהה, ולטעון שהחברה לא ביצעה את המטלות שלה.

"העירייה הציגה לתושבים צילומים מגמתיים, שבהם החברה לא שמה, כביכול, שילוט תואם למקומות חניה - ולמרות זאת חילקה דוחות", טוען הבכיר, "אבל סיטי פארק לא נכנעה - והלכה לצלם בעצמה את אותם מקומות. התמונות שהגיעו לידינו מציגות כיצד מספר מקומות חניה צולמו באופן מגמתי כדי להאשים את החברה באי ביצועה עבודתה".

עוד ראש עיר חדש, עוד ניסיון לביטול חוזה

"עד היום לא הייתה פנייה עסקית לנהל איתנו מו"מ ולסגור יפה את הסיפור. אנחנו חברה עסקית, וזה רק מראה באיזו גישה נוקטים הגיאורגים. אפילו אקורד הסיום נעשה במעמד צד אחד - וראינו את זה בטלוויזיה"

אחרי אינספור התנכלויות לאורך השנים שבמהלכן פעלה החברה בגיאורגיה, ממשיך הבכיר, ב-2017 הגיע ראש העיר הנוכחי, קאחה קאלדזה, שחקן כדורגל לשעבר בקבוצת מילאן, ששימש שר האנרגיה בגיאורגיה. גם בבחירות הללו סוגיית החנייה הפכה לנושא מרכזי בבחירות: "הייתה הבטחה של ראש העיר שהמתנה הראשונה שהוא ייתן לתושבים היא שסיטי פארק תלך משם", טוענים בחברה.

"כל ניסיון שלנו לשבת איתו, לדבר ולפתור את הבעיות לא צלח. לפני שבועיים הוא יצא למצלמות והודיע שהחליט להפסיק את החוזה באופן חד צדדי ב-10 באפריל. הדבר נודע לנו מהתקשורת", מתאר הבכיר. "אנחנו כמובן פונים לערכאות בינלאומיות כי אנחנו רואים בהפרת החוזה פגיעה באינטרסים שלנו, רדיפה של משקיעים זרים וניסיון להלאים את הטכנולוגיה שהבאנו".

"עד היום לא הייתה פנייה עסקית לנהל איתנו מו"מ ולסגור יפה את הסיפור. אנחנו חברה עסקית, וזה רק מראה באיזו גישה נוקטים הגיאורגים. אפילו אקורד הסיום נעשה במעמד צד אחד - וראינו את זה בטלוויזיה", הוא ממשיך, "בסופו של דבר ההשקעה של העירייה חניה עד כה הייתה אפס, עכשיו הם הולכים לשלם הרבה מאוד כדי לבנות מערך חניה חדש. הם בתחושה שהכסף היה צריך להגיע פנימה לעירייה ולשרת אותה".

"אני מושקע עד מעל הראש ומחר צריך להתחיל לפטר אנשים", מסכם הבכיר, "היינו אמורים לעבוד עד 2024, יש לי עוד 7 שנים, ובמקום להוציא את הרווחים אחרי שכיסיתי את העלויות - אני מפסיק באמצע. אני נשאר עם תוכנה שאני לא יכול להשתמש בה, יש לי התחייבויות כספיות מבלי אפשרות לקבל את ההכנסה המתאימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully