וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאבלים? מעכשיו, משווקי המצבות לא יוכלו להציק לכם

5.7.2018 / 12:21

הרשות להגנת הצרכן החליטה למנוע שיווק מצבות ושירותים נוספים בזמן שבעה. הסיבה: בתקופת האבל הצרכן אינו פנוי נפשית - ונוטה לקבל את ההצעה הראשונה שהגיעה אליו

אילוסטרציה. ShutterStock
בית קברות/ShutterStock

הנחיה חדשה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן קובעת כי שיווק המצבות ושירותים נוספים בתקופת האבל הראשונית (שבעה) יחשב כהפרת החוק להגנת הצרכן. זאת מכיוון ששיווק מסוג זה תופס את הצרכן בעת שהוא מתאבל ואינו פנוי נפשית לפעילות צרכנית. כך נוטה הצרכן לקבל את ההצעה הראשונה שהגיעה אליו מבלי לבדוק הצעות אחרות. ההנחיה פורסמה בעקבות הצעת חוק ביוזמתו של ח"כ מיכאל מלכיאלי ולאחר שהוסכם כי הנחיית הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תהיה מספקת ומתאימה יותר לפיתוח של נושא צרכני חדש.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן זיהתה פרקטיקה זו במסגרתה בתי העסק מודעים לחלון הזמן הקצר בו הצרכן שבוי בתוך אבלו ואינו פנוי לפעילות צרכנית ומנצלים זאת לטובתם. בתי העסק מאתרים בני משפחה בשיא אבלם בסמוך לפטירה בעזרת מודעות אבל המפורסמות ברבים וממהרים לפנות אליהם בהצעות שיווקיות.

מההנחיה הוחרגו מספר שירותים אותם מותר לבתי העסק להציג גם בתקופת האבלות. הפניות מותרות בנוגע לפירוט אפשרויות לגבי קבורת נפטר, תכריכים מהודרים, הובלת נפטר או קבורה עתידית של בן משפחה שעודו בחיים. פניות אלה מותרות בתנאי שהפניה הראשונה לחברה קדישא בנוגע לקבורת הנפטר היתה ביוזמת המשפחה ובתנאי שמדובר בשירות שבעל הרישיון מוסמך לספקו על פי דין ועל פי תנאי הרישיון ושהוא אכן פעל כך. הנחיה זו לא תחול גם על שירות הובלת נפטר הניתן על ידי מי שאינו בעל רישיון לעסוק בקבורה ובלבד שהחברה גילתה לצרכן בצורה ברורה כי הוא יכול לקבל את השירות הזה בחינם מבעל רישיון לעסוק בקבורה - כמופיע בחוק.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: "הרשות פועלת על מנת להגן על הצרכן במיוחד בתקופות הקשות בהן הוא חשוף יותר לעוולות צרכניות ולניצול - אף מבלי לחוש בהן. זיהינו את התופעה והנחיה זו נועדה לחסלה. אני רוצה להודות לח"כ מלכיאלי על יוזמתו והרצון לסייע לצרכנים בזמן אבלם".

הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת "עתים", המסייעת לציבור הישראלי מול הבירוקרטיה של שירותי הדת בישראל מסר כי "אנו מברכים את ההנחיה החדשה של הרשות להגנת הצרכן. אל מרכז הסיוע של 'עתים' הגיעו פניות רבות של אנשים, כאשר הם מבולבלים, ובמצב נפשי רעוע - לרוב לאחר שכבר שילמו מחיר מופקע, רק בגלל שלא הייתה להם הפניות הרגשית והמחשבתית לבדוק לעומק את מה שהציעו להם. ההגנה על המשפחות האבלות, אשר פגיעות וחשופות לניצול, זו חובה לא רק הלכתית-יהודית אלא אנושית בסיסית. אנו תקווה שצעד זה יגרום למספקי שירותי הקבורה להבין שעליהם לנהוג ביותר שקיפות ולסייע לאבלים למצוא את הפתרון האופטימלי לצורכיהם".

עוד באותו נושא

הכסף שאחרי המוות: כמה עולה לנו למות בישראל?

לכתבה המלאה
seperator

רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן


יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il


או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully