וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בבנק הפועלים: שרי אריסון תמכור את מניותיה בבנק

4.9.2018 / 8:11

שינוי בגרעין השליטה של בנק הפועלים: אריסון קיבלה אישור מבנק ישראל לבזר את מניותיה בבורסה לניירות ערך. המשמעות: הבנק יהפוך בשנים הקרובות להיות בבעלות ציבורית, ללא בעלים. אפרת פלד תעזוב את הדירקטוריון יחד עם נציגי קבוצה נוספים. מניית הבנק צונחת

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS בדיווח למהדורה על בנק הפועלים)

שינוי מבנה השליטה בבנק הפועלים: אחרי שלפני כחודש מכרה את השליטה בחברת שיכון ובינוי לאיש העסקים נתי סיידוף - בעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון, בוחנת למכור את השליטה בבנק בבורסה לניירות ערך. היום (שלישי) הודיע בנק הפועלים כי לאחר שאריסון ביקשה מבנק ישראל לפני מספר חודשים לבחון את מכירת גרעין השליטה בבנק, באופן של ביזור המניות בבורסה, אישרה נגידת בנק ישראל את המתווה לביזור גרעין השליטה. בתוך כך, מניית הבנק בבורסה צונחת עם פתיחת המסחר.

בהודעת בנק הפועלים נכתב כי על מנת להימנע מכל חשש לניגוד עניינים, כהונתם של הדירקטורים בבנק, שיש להם זיקה לקבוצת אריסון, תסתיים לאלתר. הכוונה היא לאפרת פלד, עידו שטרן ומאיר ויצ'נר. עם זאת, יו"ר הדירקטוריון ימשיך בתפקידו גם לאחר השינוי בבעלות, לפי החלטת המפקחת על הבנקים - שכן מעבר לכך שמונה בידי משפחת אריסון, הוא אינו נושא משרה בקבוצה שבבעלותה או בעל זיקה אליה בדרך אחרת. בנוסף, הוגדר במתווה שממועד כניסת היתר ההחזקה לתוקף, זכויות ההצבעה של אריסון באסיפה הכללית לא יעלו על 5%.

לאחר כניסת היתר ההחזקה לתוקף, בנק הפועלים יהפוך לבנק ללא גרעין שליטה, שמניותיו מוחזקות במלואן על ידי הציבור הרחב, באופן ישיר או באמצעות הגופים המוסדיים המנהלים את השקעות הציבור והחיסכון ארוך הטווח, בדומה לבנקים לאומי, דיסקונט ולאחרונה גם בנק דקסיה. לפיכך, בחירת הדירקטורים תבוצע על ידי האסיפה הכללית בהתאם למנגנון הנהוג בבנקים ללא גרעין שליטה, שבהם הוועדה למינוי דירקטורים (בראשות השופט בדימוס משה גל) ממליצה לאסיפה הכללית של בעלי המניות על מועמדים לכהונת דירקטור. בבנק הפועלים הבהירו כי בנק ישראל אינו רואה בהכרח עדיפות למודל בעלות מסוים - גרעין שליטה או החזקה מבוזרת.

שרי אריסון. אורי לנץ
שרי אריסון/אורי לנץ

אריסון: "בשנים האחרונות פעלתי להקטין את אחזוקתי בבנק הפועלים"

"היום קיבלה הקבוצה את ההיתר להחזקת אמצעי שליטה, אשר יחליף ויבטל עם כניסתו לתוקף את היתר השליטה ויאפשר את ביזור גרעין השליטה בבנק באופן מלא או הדרגתי"

שרי אריסון מסרה היום: "בשנים האחרונות פעלתי לשלב שותף אסטרטגי ולהקטין את אחזקותי בבנק הפועלים. משלא נמצא שותף אסטרטגי להשקעה בסדר גודל כזה, ולאחר סיום המגעים עם המשקיעים מצפון אמריקה - פניתי לפני מספר חודשים לבנק ישראל בבקשה לבחון את האפשרות לקבלת אישור לביזור השליטה. היום קיבלה הקבוצה את ההיתר להחזקת אמצעי שליטה, אשר יחליף ויבטל עם כניסתו לתוקף את היתר השליטה ויאפשר את ביזור גרעין השליטה בבנק באופן מלא או הדרגתי.

"לקבוצה ניתנה תקופה של שנה להחליט לגבי מועד תחילת מימוש מניות הבנק ובסך הכל 4 שנים, עם אופציה לעד שנתיים באישור המפקחת, בכדי לרדת מתחת לרף המחייב היתר החזקה (5%). כמו כן, לאור קבלת היתר ההחזקה והרצון להפחית מגבלות על מכירות של מניות הבנק, נציגי אריסון בדירקטוריון הבנק (אפרת פלד, עידו שטרן ומאיר ויצ'נר) יודיעו על סיום כהונתם בבנק.

"הייתה לי הזכות להיות בעלת השליטה בבנק במהלך 21 השנים האחרונות. אני מאמינה בבנק הפועלים ורוצה להודות לחברי הדירקטוריון, להנהלה, לעובדים לדורותיהם ולציבור הלקוחות הנאמן. אני משוכנעת כי בנק הפועלים, מעמודי התווך של המשק הישראלי, ימשיך לפעול בהתאם לחזון של חירות פיננסית, לצמוח, לגדול ולשרת נאמנה את כלל לקוחותיו".

מטעמה של אריסון נמסר עוד כי היא ונציגיה בדירקטוריון לא נדרשו או התבקשו על ידי אף רגולטור לפעול לקבלת היתר ההחזקה על כל היבטיו. הפנייה לבנק ישראל באשר לבחינת האפשרות לביזור גרעין השליטה נעשתה מיוזמת אריסון לפני כמה חודשים, בעקבות סיום המגעים עם המשקיעים מצפון אמריקה.

יו"ר בנק הפועלים, עודד ערן, והמנכ"ל אריק פינטו כתבו היום לעובדים: "הבוקר קיבלנו הודעה מבעלת השליטה, שרי אריסון, על כך שקיבלה היתר מבנק ישראל למכור את מניותיה בבנק הפועלים בבורסה ולחדול מלהיות בעלת השליטה בבנק הפועלים. המשמעות היא שהבנק יהפוך בשנים הקרובות להיות בבעלות ציבורית, ללא בעל גרעין שליטה. מבחינת הניהול השוטף של הבנק, אין כל שינוי בהתנהלות הבנק - אנחנו נמשיך בתפקידנו כרגיל, ביחד עם צוות ההנהלה הנוכחי.

"ההודעה מסיימת תקופה ארוכה של שותפות הדוקה ופוריה בין אריסון החזקות לבין הבנק, שבמהלכה הבנק שיגשג ושמר על מעמדו כמוסד הפיננסי המוביל בישראל. בהזדמנות זו, אנו מודים לשרי אריסון ולדירקטורים מטעמה, אפרת פלד, עידו שטרן ומאיר ויצ'נר, על פועלם ועל תרומתם לבנק במרוצת השנים.

"אנו נמצאים בעיצומו של תהליך לגיבוש האסטרטגיה לשנים הבאות - תהליך שיימשך ממקום של עוצמה, תוך התבססות עליכם, העובדות והעובדים המצויינים והמקצועיים ביותר במערכת הפיננסית. הבנק ימשיך לפעול למען לקוחותיו במקצועיות רבה ובמסירות גדולה, במטרה להמשיך ולהוביל את המערכת הפיננסית בשנים הקרובות".

בנק הפועלים, פברואר 2012. שי אוקנין
בנק הפועלים/שי אוקנין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully