וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיכוב בתקציב: האם שר האוצר מכין את הקרקע לבחירות?

13.11.2020 / 0:24

שר האוצר ישראל כץ וממשלת בנימין נתניהו מתעכבים בגשת תקציב 2021. כץ טוען שלא ניתן להעביר תקציב מיידי כי דרושות רפורמות במשק. אביחי שניר תוהה האם הוא איש חזון או שהוא רק מספק תירוצים

בווידאו: גנץ אומר שהעברת התקציב הדו שנתי היא קו אדום/צילום: ערוץ הכנסת

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, אמר בראיון שצריך להגיש את תקציב 2021 עד סוף השנה. בתגובה, שר האוצר, ישראל כ"ץ, קרא לו שמאלני קיצוני. לרגע לא הבנתי מה הקשר בין העברת תקציב עד סוף השנה לעמדות הפוליטיות של הדובר. אבל אז נזכרתי במשהו שאבא שלי לימד אותי פעם: איך לזהות מתי לפוליטיקאי אין תשובה. "תראה", הוא אמר לי. "אם שואלים פוליטיקאי שאלה, ובמקום לענות הוא תוקף באופן אישי - זה סימן שאין לו מה להגיד. אם היה לו טיעון נגדי, הוא היה אומר אותו".

חוץ מזה, פתאום גם הבנתי שהשר פשוט התבלבל. כשמדברים על ימין ושמאל בכלכלה, ימין משמעו ממשלה שמוציאה כמה שפחות ושמאל מייצג דרישה לממשלה שמוציאה כמה שיותר. כשירום אריאב טען שהממשלה צריכה להעביר תקציב בהקדם, הוא ייצג עמדה ימנית מובהקת, כזאת שטוענת שיש להגביל את היכולת של הממשלה להוציא. שר האוצר, לעומת זאת, מעדיף מצב שבו אין תקציב, ולממשלה יש יכולת להוציא כמה שהיא רוצה, לאיזו מטרה שהיא רוצה, בלי פיקוח אפקטיבי של הכנסת. כך שאם הייתם שואלים אותי מי שמאלן קיצוני, ישראל כ"ץ או ירום אריאב, הייתי נשאר עם אופציה אחת, וזה לא ירום אריאב.

אבל, מעבר לטענות של שר האוצר לגבי ירום אריאב, היו לו גם כמה טיעונים לגופו של עניין. ראשית, שר האוצר טען שאי אפשר להעביר תקציב עד סוף השנה, בגלל שצריך להכין תקציב עם "עשרות חוקי הסדרים". האמת היא שאם היה צריך להעביר עשרות חוקי הסדרים, ההכנה הייתה לוקחת המון זמן. לכן, בכל שנה יש רק חוק הסדרים אחד. נכון שזה חוק שכולל בתוכו הרבה מאוד נושאים ורפורמות, אבל זה עדיין רק חוק אחד.

עוד בוואלה!

רכבת לאילת במקום מטרו? מזל שזה לא באמת יקרה

לכתבה המלאה

כץ אינו תמים

זה באמת יהיה מחמם את הלב לדעת שיש פוליטיקאי אחד בישראל עם חזון של עשרות שנים קדימה, והוא כבר עסוק בלתכנן את החוקים שהוא יעביר בעוד עשרים או שלושים שנה

אז או ששר האוצר שלנו ניחן בחזון מרחיק רואי והוא כבר מדמיין את כל חוקי ההסדרים שהוא הולך להעביר בעשרות השנים הקרובות, או ששר האוצר פשוט לא מבין את החומר. אני מאוד מקווה שמדובר באפשרות הראשונה. זה באמת יהיה מחמם את הלב לדעת שיש פוליטיקאי אחד בישראל עם חזון של עשרות שנים קדימה, והוא כבר עסוק בלתכנן את החוקים שהוא יעביר בעוד עשרים או שלושים שנה. אבל הבעיות של משרד האוצר הן כאן ועכשיו, ואולי יהיה עדיף אם במקום לעסוק בעתיד הרחוק, השר יתמקד בבעיות של השנה הנוכחית.

שנית, שר האוצר דיבר על כך שאי אפשר להכין ולהגיש את תקציב המדינה באופן מיידי בגלל שצריך להכין כמות גדולה של רפורמות, והעבודה על הרפורמות גוזלת זמן. הבעיה היא שהממשלה הנוכחית לא מסוגלת למנות אפילו חשב כללי, ומינוי מנכ"ל למשרד המשפטים זאת עילה למשבר קואליציוני. אם שר האוצר חושב שעם ממשלה כזאת יש סיכוי להעביר רפורמות משמעותיות, כנראה שהוא מאוד תמים.

ממה שאני מבין, השר לא מאוד תמים, וזה משאיר אותי עם שתי אופציות: או שהשר באמת מעוניין להעביר את תקציב 2021, ואז הדבר הכי טוב שהוא יכול לעשות זה להעביר את התקציב בלי שום רפורמה, או שבמקום להכין תקציב, הוא עסוק בלהכין מוקש שיבטיח שהממשלה הזאת תתפוצץ לפני מרץ 2021. במקרה הראשון, הוא היה יכול להניח את התקציב על שולחן הממשלה כבר אתמול. במקרה השני, אני ארוויח עוד יום חופש בשנה הבאה. גם משהו.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully