וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מיליארד לליל היירוטים? יש דברים שאין להם מחיר

אופיר בר זהר

עודכן לאחרונה: 23.4.2024 / 8:59

זה בכלל לא משנה כמה זה עלה לנו - תדמיינו רק מה שהיינו משלמים אם הטילים האיראניים אכן היו נוחתים על ראשנו, מפגיעות בנפש ועד מכה להרתעה הישראלית. עבור התעשיות הביטחוניות מדובר בתצוגת תכלית מרהיבה, ולציבור היה זה בוקר אחד של גאווה בחצי שנה מסויטת

תיעוד: מתקפת הטילים של איראן על ישראל/רשתות חברתיות

כמה עלה לישראל ולתקציב הביטחון ליל היירוטים? המספרים שנזרקו לאוויר אמש התחילו במיליארד שקל ונגמרו ב-5 מיליארד - כל מספר זוכה.

אז קודם כל נתחיל במובן מאליו - אין שום מחיר להגנה על ביטחוננו אל מול מתקפה איראנית. אין שום מחיר ללילה של בעתה שהתחיל בתמונה דיסטופית ולא תאומן של אזרחי ישראל מול המסכים ממתינים לנפץ האיראני ששבדרך אליהם, והסתיים ביקיצה טבעית של רוב אזרחי ישראל אשר לא שמעו בו ולו אזעקה אחת.

לילה שבו חששנו שיתממשו תרחישים נוראיים ובמקום זה התחלנו את השבוע עם עליונות אווירית וטכנולוגית, עם הישג מדהים ויוצא דופן, ועם תזכורת לסביבה העוינת שלמרות הכישלון והקריסה של 7/10, יש למדינת ישראל, לצה"ל ולחיל האוויר עוד כמה תרגילים בשרוול.

ואולי הכי חשוב - זה היה היום הראשון מזה חצי שנה שאזרחי ישראל יכלו לקום בו בגאווה ולהרגיש לרגע את ישראל של פעם: מעצמה אזורית חזקה ועוצמתית, מקום בו הכוח הצבאי והמוח הטכנולוגי מתחברים לרגע שיא, רגע של שמחה והקלה בתוך חצי שנה מסויטת.

מיירט ה'חץ' שיירט בהצלחה במרחב ים סוף טיל ששוגר לעבר ישראל. משרד הביטחון
שיגור מיירט חץ. 60 טון חומר נפץ ששוגרו לכיווננו/משרד הביטחון

אבל גם אם בוחנים את העניין מנקודת מבט כלכלית קרה, כנראה שתשלום של מיליארדים על ליל יירוטים של מאות כלי משחית שנשלחו אלינו - כטב"מים, טילי שיוט וטילי קרקע-קרקע - זה מחיר סביר.

"המענה שאנחנו נותנים הוא מענה כלכלי. לא שופטים אירועים כאלה לפי עלות המערכת והתפעול שלה, אלא לפי פוטנציאל הנזק. דמיין מה היה קורה ללא המערכת הזאת", אמר אתמול מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי לאודי עציון בוואלה.

לא צריך לדמיין הרבה כדי להבין שפגיעה של מאות טילים וכטב"מים בישראל בו זמנית תהיה בעלת עלות עצומה למשק הישראלי.

דובר צה"ל אמר אתמול כי איראן שיגרה לכיווננו 60 טון חומר נפץ. מה היה קורה אם אפילו רבע ממנו היה נוחת ברחובות ישראל, על בתים, בתי חולים ובתי ספר, כבישים ותשתיות חשובות? איך היו נראות תמונות הלילה והבוקר שאחרי?

אפשר לחשוב רק על בסיס נבטים הכולל בין היתר גם שלוש טייסות F-35I "אדיר", ועל המחיר שהיה עולה להחליף מטוסים אלה. רק לאחרונה ניטש קרב בנושא רכישת שתי טייסות נוספות של F35 ו-F15 כאשר הסכום שהממשלה היתה צריכה לאשר עומד על 35 מיליארד שקל. אז מה היה המחיר של השמדת בסיס נבטים?

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
רקטת הרומח של אלביט מערכות. דובר צה"ל
רקטת הרומח של אלביט. שנת שיא לתעשיות הביטחוניות/דובר צה"ל

תצוגת התכלית של ליל שבת מחזקת מאוד את החברות הביטחוניות הישראליות - התעשייה האווירית, אלביט ורפאל. החברות כבר נהנו משנה חזקה של תוצאות שיא, שהתחילה עם מלחמת רוסיה-אוקראינה והסתיימה עם מלחמת חרבות ברזל. החברות צפויות לרשום גם רבעון ראשון חזק מאוד ב-2024, והיד עוד נטויה.

התעשייה האווירית, יצרנית החץ, רשמה ב-2023 שנת שיא של כל הזמנים עם זינוק של 49% ברווח הנקי ל-318 מיליון דולר וצבר הזמנות של 18 מיליארד דולר.

עיקר הגידול הגיע ממכירות החטיבות הצבאיות של החברה, שמייצרת מלבד טילי החץ-3 והברק 8 להגנה אווירית, גם טילי תקיפה יבשתיים וימיים, כטב"מים, מערכות מודיעין ועוד. אחת העסקאות הבולטות בשנה החולפת היו מכירת מערכת החץ-3 לגרמניה במיליארדי דולרים ומכירת של מערכת ברק-8 ללקוח זר, לפי פרסומים זרים אזרבייג'אן.

אלביט רשמה גם היא תוצאות שיא ב-2023, עם זינוק של 17.8% בצבר ההזמנות, כאשר לצד עלייה בהזמנות מאירופה מוצרים רבים לקחו חלק במלחמה בעזה - החל מפגזי הטנקים והתותחים, כטב"מי הזיק והכוכב התוקפים, כטב"מי מגזי המרגמה מונחי הלייזר עוקץ פלדה ועוד.

רפאל, החברה הקטנה מבין השלוש, רשמה את הגידול המשמעותי ביותר במכירות ובהזמנות ב-2023, וזה עוד לפני השפעות מלחמת חרבות ברזל והסיוע האמריקאי המיוחד. רפאל מפתחת ומייצרת בין היתר את מיירטי כיפת ברזל, מיירטי קלע דוד ואת מערכת היירוט החדשה בלייזר - מגן אור.

החברה רשמה גידול מרשים של 85% בהזמנות חדשות שהסתכמו ב-8.177 מיליארד דולר, עם צבר ההזמנות שזינק ב-47% ל-14.5 מיליארד דולר. 61% מההזמנות החדשות היו ללקוחות בחו"ל.

דנה ויס ויונית לוי, חדשות סוף השבוע ערוץ 12. תקיפת איראן אפריל 2024. מסך חדשות ערוץ 12, צילום מסך
ממתינים לטילים. מחרדה עמוקה לגאווה תוך כמה שעות/צילום מסך, מסך חדשות ערוץ 12

לאחר החגיגות של היום הראשון כעת כבר עולות שורה של נקודות שאולי יקטינו מעט את ההישג: למשל כי חלק משמעותי מהטילים והכטב"מים הופלו על ידי שותפותיה של ישראל בקואליציה נגד איראן, רבים מהם התפוצצו על כן השיגור וכיוצ"ב.

ואולם גם אם ישראל קיבלה עזרה משמעותית משותפותיה לקואליציה, וגם אם היו פגיעות בבסיס נבטים, מובן כי השורה התחתונה היא הצלחה פנומנלית, כמעט מעבר לגבולות ההיגיון והדמיון.

ההצלחה יוצאת הדופן לא נעלמה מעיניהן של מדינות העולם, שקיבלו סיבה נוספת להתחמש במיטב התוצרת של התעשיה הביטחונית הישראלית, לאחר ניסוי כלים בתנאי אמת ועם תשומת לב עולמית.

מערכת מגן אור לייזר ליירוט רקטות של רפאל. משרד הביטחון, משרד הביטחון
מערכת "מגן אור" של רפאל, עדיין לא מבצעית/משרד הביטחון, משרד הביטחון

לפי נתוני משרד הביטחון בשנת בשנת 2022 נשבר שיא כל הזמנים ביצוא הביטחוני של המדינה עם יותר מ-12.5 מיליארד דולר שהיו אז כ-45 מיליארד שקל. זאת לאחר שהיקף היצוא הביחוני הוכפל תוך פחות מעשור. ניתן לצפות שהשנה האחרונה ותוצאות החברות הביטחוניות יביאו לעליית מדרגה נוספת, ועמה המסים שהמדינה גוזרת מעסקות אלה.

התעשיות הביטחוניות לא יוכלו להחליף את ההייטק כקטר של המשק, המספרים שלהן עדיין רחוקים מההכנסות בדולרים שמביאות חברות הטכנולוגיה הישראליות. אבל בימים כאלה, שכל נקודת אור מתקבלת בברכה והודיה, גם לא מעט.

ומעבר להכל צריך לזכור את הדבר החשוב ביותר - תוך חצי יום עברנו מסטטוס של חרדה ובעתה ממתקפה איראנית ישירה ראשונה עלינו, לשמחה, גאווה, ותזכורת לנו, לשכנות העוינות ולעולם - ישראל היא מעצמה אזורית חזקה, ואנחנו לא הולכים לשום מקום. קשה לאמוד מה הערך הכלכלי של "מצב רוח לאומי" או "הרתעה", אך אם היה ניתן, הן ככל הנראה היו שוות יותר מכמה מיליארדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully